I. YAKOVLEV CHUVASH STATE PEDAGOGICAL UNIVERSITY BULLETIN

Phone: (8352) 62-08-71 ext. 1182, ext. 1184

redak_vestnik@chgpu.edu.ru

Index catalog Press of Russia: 39898

Metadata (abstracts and keywords) for the articles in the journal

S. N. Fedorova, N. A. Kornilova ETHNOCULTURAL CELEBRATION IN THE PROFESSIONAL TRAINING OF TEACHERS-TO-BE OF PRESCHOOL EDUCATIONAL ORGANIZATION // I. YAKOVLEV CHUVASH STATE PEDAGOGICAL UNIVERSITY BULLETIN. 2022. № 2(115). p. 243-250
Author(s):S. N. Fedorova, N. A. Kornilova
Index of UDK:371.13:394.2
Index of DOI:10.37972/chgpu.2022.115.2.032
Name of article:ETHNOCULTURAL CELEBRATION IN THE PROFESSIONAL TRAINING OF TEACHERS-TO-BE OF PRESCHOOL EDUCATIONAL ORGANIZATION
Keywords:

professional training, students, ethno-cultural celebration, attitude towards folk culture

Abstracts:

Teachers-to-be of preschool educational organization are to master various kinds of universal, general professional and professional competences including those related to the implementation of ethnically oriented activities in a multicultural environment. The effectiveness of this activity largely depends on how high the level of their ethno-cultural competence is. The main goal of the study is to substantiate the pedagogical potential of ethno-cultural holidays in professional training of teachers-to-be of preschool educational organization.

The article analyzes the data of the empirical experiment conducted in the Federal State Budgetary Educational Institution of Higher Professional Education “Mari State University”. To identify the initial level of ethno-cultural competence of the students of 44.03.02 Psychological and Pedagogical Education of Pedagogy and Psychology of Preschool Education training programme, the authors used a questionnaire method including various questions on knowledge of national holidays, dances, songs, the ability to perform them, conducting ritual events in the family, etc. The data obtained during the empirical study showed that the level of ethno-cultural competence of the students is not high enough. They have difficulties with the issues related to the designation of the role of folk culture in their lives, the essence of folk holidays, attitudes towards folk traditions, etc. To improve these indicators the authors used various forms and methods of work with students, including ethno-cultural celebration. The article presents the main content and procedure for such an event and the quantitative-qualitative analysis of another questionnaire testifying to the positive dynamics of the level of ethno-cultural competence of the students after the forming stage is presented.

The contact details of authors:

Будущие педагоги системы дошкольного образования должны овладеть различного рода универсальными, общепрофессиональными и профессиональными компетенциями, в том числе и связанными с реализацией этноориентированной деятельности в поликультурной среде. И результативность этого вида деятельности во многом зависит от того, насколько высок уровень их этнокультурной компетентности. Основной целью нашего исследования является обоснование педагогического потенциала этнокультурных праздников в профессиональной подготовке будущих педагогов дошкольной образовательной организации.

В статье проводится анализ данных эмпирического эксперимента, проведенного в ФГБОУ ВО «Марийский государственный университет». Для выявления исходного уровня этнокультурной компетентности обучающихся направления подготовки 44.03.02 «Психолого-педагогическое образование», профиля «Педагогика и психология дошкольного образования» был использован метод анкетирования, включающий разнообразные вопросы о знании национальных праздников, танцев, песен, умении их исполнять, проведении обрядовых мероприятий в семье и т. д. Полученные в ходе эмпирического исследования данные показали, что уровень этнокультурной компетентности обучающихся недостаточно высок. У них вызывают затруднения вопросы, связанные с обозначением роли народной культуры в их жизни, сущности народных праздников, отношения к народным традициям и т. д. Для повышения этих показателей использовались различные формы и методы работы с обучающимися, в том числе этнокультурный праздник. В статье представлены основное содержание и процедура проведения такого рода мероприятий. Дан количественно-качественный анализ повторного среза, свидетельствующего о положительной динамике уровня этнокультурной компетентности обучающихся после формирующего этапа.

Pages:243-250
Full version of article:Download